Tuesday, March 13, 2012

Cerita Ku & LRT!!!

Salam,
Maybe next  entri saya ni akan buat kamu ketawa atau tersengih2.. sebab saya rasa bukan saya je yg mcm kebuduhan 1st tyme guna LRT ni :P 
adoi!!! kamu pon mungkin pernah lalui benda yg sama atau ntah lah.. hahaha.. budak kampung mcm saya lah yg sentiasa ketinggalan dgn kemodenan.. erm saya rasa tak juga lama saya tinggalkan KL ni then dah byk perubahan..
sebenarnya saya nak cerita pasal LRT atau yg seangkatan dgn nya.. saya mmg paling tak suka naik benda ni.. bukan sebab apa.. ada kisah2 di sebalik smua ni.. :)


Pertama kali naik benda2 mcm ni beberapa tahun lepas.. LRT ni lah yg menyelamatkan saya.. walau pun mmg sudah TERLEWAT!!! hehehe 
Kisah nya mcm ni.. saya ni kaki shopping cket :)... tyme tu bulan puasa OTW nk blk Tawau.. the day saya p shopping is the flight saya juga.. konon lah saya ni dah manage masa.. tyme tu shopping bkn jauh sgt area Bkt. Bintang ni je.
Abis shopping saya ingat nak balik(nasib baik ingat nak Balik hehehe) then saya call abang saya, minta ambil kat Bukit Biintang & hantar terus p LCCT.. tyme tu jam 4.30 pm flight saya 6.25 pm.. abang saya kata jln sesak so dia suh saya naik BENDA tu  'LRT' hahaha.. terkejut BERUK saya dengar hahaha.. 1st tyme!!! saya tak tahu mcm mn, then my brother  ajar dari perbualan telefon.. saya pun pergi lah, dari apa yg saya ingat. 
1-pergi kaunter beli tiket from Bukit bintang to Hang Tuah..
2-sampai Stesen Hang Tuah, turun bawah tukar Stesen.
3.pergi kaunter beli tiket lagi dari Hang Tuah to Bukit Jalil.

**nampak mudah kan? erm :)

Tyme tu TOKEN mcm di bawah ni tak ada lagi, seingat saya cuma guna tiket.. probs aq bmula dgn no.3 tu.. oleh krn takut salah.. aq tgk org hehehe(even tiket tu pon aq xtaw mcmmn nk masuk kan hahaha).. tp kesilapan yg wat aq lambat sampai adalah 'MALU BERTANYA' sehingga menyebabkan 3x train tu lalu aq x naik hahaha.

Then aq push diri tuk btanya budak2 yg ada d situ.. nasib budak tu sehala dgn aq..dia kata kalo salah naik td mesti abg xsampaibukit jalil.. mayb abg dah kat ampang.. ouh Thanked God.
Walau mcmmn pon aq tetinggalflight gak. Then tpaksa beli tiket baru yg MAHAL, bab smua tiket murah xda.. almaklumla AIR ASIA.tiket kira burn!



Token ni plak wat saya sangsi.. is it satu token boleh ke mana2.. itu dlm fikiran saya lah.. PADAH! bab x Google dlu sebelum naik..
Then 2nd tyme saya naik balik LRT ni, setelah sekian lama.. 2012. Guna TOKEN bukan tiket. Saya sedikit bingung tyme dia bg saya benda ni 'TOKEN" dan cuba untuk memahami dan belajar dgn cepat melalui "TENGOK ORG BUAT APA DGN TOKEN TU"... ouh sentuh je. saya pon buat hehehe..

Sekali lagi dlm LRT tu saya bingung..is it Token ni saya boleh simpan & guna untuk pergi ke mana2 je.. jimat sungguh! Fikir saya patutlah ramai org guna PUBLIC TRANSPORT ni. Rupanya sangkaan saya meleset. Token tu kena masuk 'TABUNG' bru boleh keluar hahahaha (itupun hasil dri pemerhatian saya :p) 

**MESIN TOKEN ADA MCM KAT BAWAH NI**


Dan peristiwa yang takdapat saya lupakan adalah tyme perjalanan balik dari Bangsar ke Bukit Jalil. Biasa nya saya beli Token kat mesin tu direct dari satu tempat ke satu tempat,so tak perlu nak beratur di next stesen tuk beli Token lagi. Tapi hari tu terlupa :( saya beli Token dari Bangsar Ke Masjid Jamek je, padahal destinasi akhir adalah Bukit Jalil. 

Then masa nak masuk token kat mesin Bukit Jalil, mesin tu tolak. so saya tak nak keluar. a few times gak lah cuba, tp gagal. Then, i saw sumthin' di screen mesin tu 
"Nilai Token Tidak Mencukupi, sila tambah nilai token anda"
 yg lebih kurang mcm tu lah hehhe.. then salah satu kakak yang jaga di situ, yg pakaian BIRU macam pak guard tu meluru ke arah saya
. "Ouh, adik tak boleh lalu! tadi dari mana?  ".. 
"Dari bangsar kak"** dgn muka yang TEBAL :p saya jawab. 
"ouh patut lah.., ni adik kena tambah duit dekat kaunter sana"
Then semua org tgk! MALU tak terkata.. mesti dorg fikir saya ni tak cukup duit or entah apa lagi benda negatif yang dorg fikirkan.. Nasib baik gak tak da org kenal.. Sebab saya di tempat org :)

Dan di sebabkan saya terlalu kerap menggunakan pekhidmatan ini.. Saya kena ulang alik tuk pergi kaunter beli TOKEN. 
Sehingga satu hari..
Waktu yg sgt sesak.. semua org berbaris panjang tuk beli TOKEN ni, penat saya tgk barisan yg panjang dan sesak tu.. Then saya terdengar beberapa org budak JERIT.. MYRAPID CARD tuk perjalanan mudah.. 1st saya was2 gak.. napa ramai org x endah kan.. then saya cuba perhatikan.. Bukan apa, sebab takut tertipu.. Mcm2 kes keluar kat TV pasal KL ni hahaha.. Apabila saya perhatikan beberapaorg telah membeli kad tu dgn harga rm10 tanpa berbaris.. cuma TOUCH & GO je..mudah..
saya pun  turut beli & beredar dengan tak perlu berbaris beli Token tu .. Alhamdulillah, ia nya memudahkan pejalanan saya.. beli dgn harga RM10 isi kat dalam rm8.. dan boleh TOPUP.. kad ni boleh d gunakan tuk BAS , LRT & MONOREL.

**KAD MY RAPID SEPERTI DI BAWAH.

Baru lah saya sedar betapa maju nya Malaysia.. Betapa cepatnya teknologi. semua mudah dan cepat. Orang kampung mcm saya juga lah yg selalu ketinggalan :)

p/s: apa pun lain kali bila tourist atau sesiapa saja yang bertanya sekurang2nya saya dah boleh jawab dan membantu. Betul kata orang..

"Pengalaman mendewasakan"

untuk maklumat lanjut berkenaan kad tersebut atau LRT korang boleh masuk Laman sesawang di bwh ni..


No comments:

Post a Comment